K čemu mi to je aneb rozvoj matematické gramotnosti na 1. stupni ZŠ
Čím se vlastně liší matematika od ostatních vzdělávacích oblastí? Co dětem dává tak výjimečného, že jim to nemůže dát jiný obor? Jak to udělat, aby byla matematika v popředí oblíbenosti? Nejen nad těmito otázkami se budeme v semináři zamýšlet.
Budeme řešit úlohy, objevovat jednoduché matematické principy. Přemýšlet budeme také o tom, jak vytvářet podobné matematické úlohy a postupně je gradovat, abychom mohli oslovit co nejvíce dětí ve třídě. Seminář je rozdělen do několika částí. Podíváme se například na písemné dělení, na součtové tabulky, ale také na to, jak zařídit, aby děti počítaly a zároveň neměly pocit nesmyslného drilu. Budeme sdílet zkušenosti a vzájemně se inspirovat. Nedílnou součástí semináře bude diskuze.
Program semináře
- K čemu mi to je? Proč se mají děti matematiku učit? Co jim má dávat především?
- Písemné dělení. Příklady úloh a možné způsoby jejich řešení. Jaký smysl má učit děti písemné dělení.
- Když to děti baví, nepátrají po smyslu. Jak zařídit, aby děti počítaly a zároveň neměly pocit nesmyslného drilu?
- Součtové tabulky. Příklady úloh, objevování principu. Vytváření vlastních úloh a možnosti gradace.
Co se naučíte
- Společně se zamyslím nad rolí matematiky ve vzdělávacím procesu
- Motivovat děti k počítání bez pocitu nesmyslného drilu
- Vytvářet vlastní úlohy a gradovat je