Edukační program pro školy: Prostor, světlo, barva
Kde se vzaly barvy? Na začátku naší cesty leží záhada. Barva je to, co není – a přesto celý svět září tisíci odstíny. Jak by asi vypadal svět bez barev? Jaké by bylo ráno bez červeného východu slunce, bez zelené trávy a pestrobarevných květin? Stará indiánská pohádka o ukradené duze nás zavede k otázkám, odkud se barvy vlastně berou, proč je vidíme a jak vzniká tolik jejich odstínů?
Program děti zavede do tajemství barev a světla. Řekneme si, které barvy označujeme jako základní, a ukážeme si, jaké další barvy mohou vznikat jejich mícháním. Povíme si také, proč barvy vůbec vidíme a jakou roli v tom hraje světlo. Ukážeme si, jak vědecké poznatky o světle, spektru a kontrastu barev ovlivnily malíře – impresionisty, kteří se snažili zachytit proměny světla a barev v krajině, i pointilisty, kteří využili optického míchání barev a skládali obrazy z drobných barevných teček, aby dosáhli větší jasnosti a zářivosti.
Na výstavě se setkáme s obrazy Jana Vochoče, malíře, který vyšel z realistické malby portrétů a krajin, ale postupně začal experimentovat se světlem, barevným tónováním a jemně rozloženým štětcovým tahem, inspirovaným impresionismem a pointilismem. Program umožní dětem stát se na chvíli malými badateli i tvůrci: budou pozorovat, jak Vochoč zachycoval atmosféru krajiny, proměny světla a barevných vztahů, a v ateliéru si vyzkouší vlastní malbu inspirovanou těmito postupy. Díky tomu propojíme objevování barev a světla s přímou zkušeností s originálními díly malíře, který během své pouti mezi Prahou, Mnichovem, Paříží a řeckou horou Athos hledal svůj osobitý způsob, jak přenést viděný svět na plátno.
Určeno pro: MŠ, ZŠ I., ZUŠ
Časová dotace: 60 nebo 90 minut
Prostory: výstava a ateliér