Na naší škole, kam dochází žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, se snažíme klást důraz na praktickou stránku vzdělávání, což by pro ně měl být výrazný benefit pro jejich budoucí život.
Právě z tohoto důvodu u nás probíhá řada projektů, a to jak pod patronací MŠMT nebo i takové, které kompletně vymýšlí a realizuje náš pedagogický sbor. Jedním z takových projektů je „Malý zahradník“, z jehož samotného názvu vyplývá, že se jedná o environmentální projekt s důrazem na to, jak si něco krok po kroku vypěstovat a následně úrodu co nejlépe zužitkovat.
Naším limitem je poměrně nehostinné klima našeho horského města a také malý školní dvůr uvnitř vysokých budov historického centra, který bývá po většinu dne zastíněn. Naše žáky ale učíme, jak bojovat s nepříznivými podmínkami všemi prostředky. Během hodin pracovního vyučování vyrobili chlapci starších ročníků vyvýšené záhonky a ty se následně rozdělily pro jednotlivé třídy. Každá třída se svým třídním učitelem si následně už svůj kousek půdy opečovává během celého roku dle svých vlastních představ. Někdo dává přednost pěstování méně náročných bylin, jiní se pouští do větších výzev a pokouší se o pěstování zeleniny a ovoce. Žáci si zápisky o průběhu jednotlivých etap doplňují do svých třídních kronik, takže funguje i propojení do hodin českého jazyka.
Na závěr věnujeme každoročně jeden zářijový vyučovací den tomu, aby si třídy sklidily a zpracovaly svou úrodu. Tento rok se u nás dařilo zejména meduňce, mátě, lichořeřišnici, pažitce, petrželi, ředkvičkám, mrkvi, bramborám a cibuli. A jelikož všichni mají radost z dobře vykonané práce, tak se ochutnávkami rádi chlubí i ostatním ve škole, vzniká tak poměrně rozmanitý raut. Velmi oblíbeným produktem bývají různé zavařeniny – sirupy nebo medy. Některé třídy dávají přednost přípravě zdravých zeleninových salátů nebo pomazánek. Je ale třeba ocenit i nápaditost, když někomu úroda nevyšla podle představ, popasoval se s výsledným produktem v podobě chutné kopřivové polévky!
I letošní projekt našeho Malého zahradníka tak splnil naše očekávání a cíle. Každý žák naší školy si vyzkoušel něco vypěstovat, pochopil jak fungují základní přírodní procesy a za svou celoroční píli byl na podzim odměněn. Konečný výsledek v tomto případě není tolik důležitý jako zážitky a zkušenosti, které k němu vedly.