V rámci projektu Naplňování krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání Libereckého kraje II s registračním číslem CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_078/0017282 se 8. prosince 2022 sešla platforma odborníků zaměřená na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Setkání platformy zaměřené na spolupráci mezi zapojenými organizacemi se zúčastnilo 24 odborníků z celého Libereckého kraje.
V úvodu Lenka Petráková z Agentury pro sociální začleňování v rámci své prezentace představila multidisciplinární přístup jako nástroj prevence a řešení předčasných odchodů ze vzdělávání.
Účastníci hledaly cesty vedoucí k možnostem řešení péče o hraniční děti ve vzdělávání přes práci s minimálními výstupy ve vzdělávacích plánech, tak aby se zabránilo předčasným odchodům ze vzdělávání.
Diskutovalo se nad úpravou norem psychologických testů pro sociálně znevýhodněné žáky a probíralo se také, co může způsobit zrušení přidělování asistentů pedagoga do škol jako podpůrných opatření. Rozdílné názory se objevily i v tom, jak vidí roli asistenta pedagoga rodiče a jaká má být jeho role dle odborníků.
Sdílela se dobrá praxe ze ZŠ a MŠ Velké Hamry, jako např. tandemová výuka nebo další možnosti financování speciálních pedagogů a nepedagogického personálu do škol.
O možnostech spolupráce mezi veřejnými institucemi se přišly podělit i zástupkyně libereckého magistrátu, odboru sociální péče. Diskutovaly se členy platformy o neomluvené absenci a nedostatku komunitních center a sociálně aktivizačních služeb, které s cílovou skupinou pracují. Zmínily ale i dobrou praxi případových konferencí a zdůraznily potřebu podpory na školách. Přidala se i jablonecká poradna, která sama nabízí školám k vedení případových konferencí dvě proškolené kolegyně.
Cílem platformy je nastavení systému mezioborové spolupráce, což se posledním letošním setkáním skutečně naplnilo. Další setkání platformy je naplánováno na únor 2023.