Dne 15. září 2025 proběhl na Krajském úřadě Libereckého kraje seminář s názvem „Jak na komunikaci“, který byl součástí projektu Naplňování dlouhodobého záměru vzdělávání Libereckého kraje 2024–2028.
Akce se zúčastnili pedagogičtí pracovníci základních a středních škol, pracovníci ŠPZ, rodiče žáků i zástupci veřejné správy.
Seminář se zaměřil na posílení spolupráce mezi školami, školskými poradenskými zařízeními (ŠPZ) a rodinami, a to především v oblasti prevence předčasných odchodů ze vzdělávání. Účastníci hledali odpovědi na otázky, jak budovat důvěru mezi školou a rodinou, jaké bariéry v komunikaci nejčastěji vznikají a jak jim lze předcházet.
Setkání probíhalo formou kulatého stolu, kde účastníci diskutovali o charakteristikách dobré komunikace, identifikovali bariéry ve spolupráci a sdíleli příklady z praxe. Zazněly konkrétní příběhy ze školního prostředí, které ukázaly, jak důležitá je otevřená a respektující komunikace mezi školou a rodinou. Diskutovalo se o problémech jako je nedostatečná informovanost rodičů, jazykové bariéry, nebo vliv sociálního zázemí na vzdělávací dráhu žáků.
Velká část diskuse byla věnována situacím, kdy komunikace mezi školou a rodiči selhává. Zaznívaly příklady od nedodržení domluvených kroků, přes neochotu sdílet kontakty až po situace, kdy rodiče nereagují na výzvy školy. Někteří účastníci zdůraznili potřebu posílit předškolní vzdělávání, jiní upozorňovali na důležitost osobního kontaktu místo komunikace pouze po telefonu či e-mailem.
Padaly i konkrétní zkušenosti s předčasnými odchody ze vzdělávání. Zmíněny byly případy žáků, kteří kvůli složitému sociálnímu zázemí či osobním důvodům ukončili školní docházku. Diskuse ukázala, že bez aktivního zapojení rodičů je podpora školy často nedostatečná.
Významná část setkání byla věnována roli školských poradenských zařízení jako mostu mezi institucemi. Účastníci se shodli, že je nutné zachovat nestrannost a respekt vůči rodičům, aby byla spolupráce efektivní. Zdůrazněna byla nutnost nestranného přístupu k rodičům i potřeba posílení kapacit psychologů ve školách.
Seminář ukázal, že klíčem k prevenci předčasných odchodů ze vzdělávání je včasná a otevřená komunikace. Shoda panovala v tom, že spolupráce školy, rodiny a ŠPZ musí být založena na respektu, vstřícnosti a sdílené odpovědnosti za vzdělávací cestu dítěte.